lørdag 25. desember 2010

Bestemor møtt med jubelrop


Hvordan det gikk til?

Jo, det hadde seg slik at bestemor hadde laget handle- og arbeidsliste angående julen. Handlelisten gikk det greit å gjennomføre, men så var det arbeidslisten da. Den ble lang og lengre enn lang......

Da tok bestemor pause og satte hjernecellene i full sving. Med listen og penn parat, ble det ene gjøremålet etter det andre strøket ut. Resultatet ble en ny liste som fikk navnet

Lystbetonte gjøremål.

Og dermed satte bestemor i gang. Fant fram kurven med glansbilder, stickers og diverse annet. Her skulle julegavene pyntes med ekstra stor flid. Det er et rikholdig utvalg av diverse hobbyting i bestemorheimen, og dermed var det bare å sette i gang.


Dette er tingene som ble brukt. De kjedelige navnelappene ble fikset i en fei, innpakningspapiret ble en kombinasjon av hvitt og rødt og båndene var helt greie. Pakkene ble dessverre ikke fotografert, men når min datter berømmer min flid, da vet bestemor at hun har truffet blink.

Men det var ikke den typen jubelrop bestemor tenkte på i innledningen. Hvem var det da som jublet?

HYBELKANINENE

Disse vesenene har jo dårlige livsvilkår når julehøytiden stunder til, og derfor valgte bestemor å gi de en alternativ jul. De fikk rett og slett leve sitt liv i fred, mens husfruen koste seg med å pakke inn gaver og rett og slett bare kose seg.

Hybelkaniner er noen fredelige vesener og krever ikke hverken mat eller varme. Har de først overleved julaften, så skal de sannelig få overleve dagen i dag også. Bestemor vil fortsette med de lystbetonte gjøremålene.

Det blir et langt innlegg i dag, for når jeg først er i sving, må jeg jo ta med litt fra julaften.

Tradisjonen tro ble den feiret hos min datter, og det var (SOM ALLTID) helt fantastisk. Da vi hadde fortært den fantastiske middagen, kom nissen:



Bare studer det flotte antrekket. Hjemmestrikket jakke og skjerf og en nydelig messinglykt i hånden.

Og sannelig dere. Denne nissen kårer bestemor med brask og bram til årest minst stressede julenisse. Han hadde tid til å sette seg ned, prate med liten og stor og før barna fikk gaver, sang vi sammen. Vesleprinsen var litt skeptisk med det samme, men denne nissen vant fort alles fortrolighet. Bare se her




Da tiden endelig var kommet til at nissen åpnet sekken, viste storesøster storsinn og lot minstemann gå først



Som dere kanskje forstår av dette bildet, så ble det fotografert fra flere hold, og superfotografen måtte fjernes på et vis. Bestemor hadde neppe fått tillatelse til å bruke bildet i sin opprinnelige form.

Og endelig var det storesøsters tur



Stor glede og her har min datter heldigvis anonymsisert seg selv.

Av nissen fikk de små hver sin hodelykt, og de ble mektig populære. At det i tillegg også ble en godtepose, satte en ekstra spiss på tingene.

Nå skal bestemor finne fram deilig konfekt som kan fortæres mens kommentarene skrives.

Hvordan har DIN jul vært?

Kos dere videre utover dagen, kjære bloggevenner.





18 kommentarer:

  1. He he, ja man skal tenke på alle individer i jula, også hybelkaninene. ☺ Ha en fortsatt lystbetont julefeiring!

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Tusenn takk skal du ha. Det er ikke greit når alt skal gjøres på samme tid og i en fei. Tenk- en gave til yngstesønnen var sporløst borte da jeg skulle pakke den inn. Hvor er den? I butikken i Arles, på hotellet, eller på et eller annet lurt sted i heimen?
    Alle skulle på lavendelduftputer med forbokstaven sin på. I posen lå det E,J,H, T, S og B, men ingen M for Magnus!

    Takket være innsats fra Hanne og Magnus ble middagen servert sånn noenlunde presis, og Herren fjernet de fleste hybelkaninene. Jeg har oppdaga noen som fløy og gjemte seg... de med best overlevelsesinstinkt! God jul til dem, da!

    Jeg må ikke glemme å fortelle at et nydelig smykke kom med posten på selveste juleaften.
    Da kjente jeg det igjen, og det blir naturligvis å finne rundt min hals dann og vann ;:OD)

    Ha en fredelig romjul! Store klemmer fra Bjørg Nina

    SvarSlett
  3. Så snill du er som lar hybelkaninene leve i fred og ro :) Og for din egen del var det veldig lurt at du koste deg istedenfor å stresse livet av deg :) Ha en fin 1. juledag!

    Klem

    SvarSlett
  4. Det synes jeg var en flott prioritering. -mye koseligere å sitte å pusle men slike lystbetonte ting enn å vasske gulv. Jeg var tidlig oppe igår, før brøytebilen :-( og dro på jobb. Ikke så mange timene men så var det hjem og forberede til julegjestene som skulle komme til middag og sende mannen avgårde til kirken med minstejenten som skulle spille.. Klokken 17 kunne roen senke seg og både vi og gjestene kunne nyte middag og julefred :-)

    Idag er det bare avslapping og kos som gjelder :-)Kjenner at det er godt, det har vært en travel måned.

    Nyt kvelden, kjære du :-)
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  5. Her nytes julen...inne, og ja...litt ute også. For et vakkert jule-vær vi har. Stemningen er på topp:-)
    En fortsatt god jul til deg også...

    Klem

    SvarSlett
  6. God jul Astrid! Har det fint, men litt sliten selv om vi har hatt"fri" idag... Skal være faddere i barnedåp i morgen , så jeg holder på med et kort... Klem

    SvarSlett
  7. Genialt!! Sånn en bestemor som deg, det skal jeg også bli en dag!! <3

    SvarSlett
  8. Hei Astrid!
    Tusen takk for hyggelig kommentar. Jeg har vært så langt fra bloggverdenen en stund,men overskuddet er endelig på vei tilbake! Julero,familiekos og ferie gjør underverker! Vi koste oss hjemme på julaften,etter en tur på mamma sin grav! Pappa,med samboer,og min farmor var gjester!Maten smakte herlig,og ungene hadde det topp! Romjulen er likevel det aller beste,når roen senker seg,ungene koser seg med en blanding av nytt og gammelt,og man nesten ikke kommer ut av pysjen! Kos deg videre i julen,det skal jeg!
    Klem,Janne

    SvarSlett
  9. Rett du gjør, Astrid, la hybelkaninan ligge iro og kos deg med familie istedet! Man vet aldri hvor lenge det blir til neste KOSESTUND, så nyt romjulsdagene!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  10. Viktig ¨ta godt vare på alle dyr i jula.
    Ser ut som om dere har hatt en koselig julaften.
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  11. God jul i stua! Ser ut som den store kvelden ble feiret etter alle koselige regler;)

    Jeg mottok en herlig pakke i posten idag, takk skal du!! ..og penger er overført! Smykket skal bæres i kveld sammen med min selvsydde kjole:)
    Kos deg videre i romjula og klem fra meg;)

    SvarSlett
  12. Nå har de kjempeskjønne bokmerkeenglene fra deg kommet frem, tusen hjertelig takk, de var helt aldeles nydelige :) Virkelig en god opplevelse å finne den lille pakken i postkassen. Skal skrive om de på bloggen etterhvert. Godt at det ikke er bare hjemme hos meg hybelkaninene er en fredet art...hehe, jeg fant også ut at istedenfor å slite meg ut på å holde det strøkent i en leilighet hvor ingen skulle være hjemme i jula, brukte jeg kreftene på å gjøre hyggelige aktiviteter sammen med barna :)

    SvarSlett
  13. God jul kjære Astrid! Blogging har dessverre vært litt nedprio. i julen. Rett og slett for mye å gjøre :)

    Klem klem

    SvarSlett
  14. GOD JUL ASTRID. Her har vi hatt en koselig jul, har hatt besøk av min søster og mann + de to minste.Vi fikk ikke besøk av nissen,kanskje han kommer neste år.
    Kos deg vdere.

    SvarSlett
  15. Det hørtes ut som en skikkelig koselig julaften.
    Jeg feiret julehelga sammen med familie i Molde. Veldig koselig. Nå er vi hjemme og nyter rolige romjulsdager.
    Klem Ellen :)

    SvarSlett
  16. Hybelkaninene fekk ei alternativ jul hos meg og :o)

    Så koselig juleinnlegg her i hos deg!
    Og tusner på takk for skryt for skjenken :o)

    Varm julehilsen herfra

    SvarSlett
  17. Så koselig du har hatt det da. Julaften kom smykket jeg vant fra deg. Det var nydelig og jeg hadde det på hele julaften. desverre har jeg ikke noe oppskrift på de vintrekkene. Jeg har bare prøvd meg fram. Veldig lett. Bare å prøve du også. Ønsker deg en super nyttårshelg.
    Klem

    SvarSlett
  18. Liste over lystbetonte gjøremål? Du er skjønn!
    Alternativ jul for hybelkaniner? Jaaa!
    Dette hørtes ut som en perfekt førjulstid!

    SvarSlett