onsdag 11. august 2010

Reisebrev og et par bokmerker

Denne gangen skal vi på en ny tur i Oman-fjellene, og selv om bildet er vist før starter vi likevel med en reprise:


Dette kalte på en god latter i ettertid, for det gikk ikke helt som tenkt. Det hadde nemlig gått ras i fjellet



Veien gikk rett og slett ikke lenger, men tror dere det fantes skilting? Nei, her måtte vi nok klare oss med med PEACE BE WITH YOU.

Fra motsatt kant var det en stakkar som ikke hadde sett den høye kanten, så her måtte vi være hjelpemannskaper



Etter litt steinfjerning var slepetauet på plass, og gjett om det var en takknemlig kar som kjørte den hvite bilen. På returen var vi så heldige å oppdage en liten kulp og raskere har vel bestemor aldri kommet seg i vannet - hverken før eller siden.



Kanskje neste bilde burde vært brukt i en konkurranse her på bloggen min, men den ville blitt for vanskelig (tror jeg)



Dette er faktisk et av polutsalgene, men skiltene har ingenting med noen form for promilletesting å gjøre. OG - du kan ikke bare stikke inn her og ta det du vil fra hyllen og deretter gå til kassen.

Muslimer har ikke lov til å handle her, mens andre må oppfylle visse krav.

Skriftlig melding fra arbeidsgiver om hvem du er hvor du jobber.

Du må skrive under på at du er kristen.

Du må bestemme deg en måned på forhånd hvor mye du vil handle for - altså pr. måned. Man er ikke forpliktet til å handle for oppgitt beløp, men  ikke så mye som en krone i overskridelse.

Men det var faktisk en ganske morsom ting på disse utsalgene. Det var blant annet kurver med skilt som vi her på berget etter hvert er blitt ganske vant til i en rekke butikker, men slett ikke på polet:

TA 3 BETAL FOR 2

Et annet spesialtilbud kunne f.eks. være at kunden fikk en T-skjorte, glass, mugge eller lignende som takk for handelen.

Tror neppe noen her hjemme vil prøve å få en eller annen politiker til å fremsette et slikt forslag.

Det er blitt minimalt med perling i bestemorheimen. Jeg har noen halvferdige ting liggende som etter hvert må bli ferdige. Jeg kan ihvertall vise et par nye bokmerker. Disse synes jeg er ypperlige som en liten gave til leselystne:



Fra engelen og oppover har jeg tredd staver i turkis, grønt og noen små sølvperler på gøtt (fiskesen)



Det neste har også fått en engel nederst, men her har jeg brukt staver og perler som skinner i alle regnbuens farger



Ha en strålende ettermiddag og kveld - med eller uten slepetau og pol.

19 kommentarer:

  1. Jeg digger de reisebrevene dine altså!! Storveise saker og morsomme bilder!!
    Og for noen bokmerker - oioioi ikke overraskende at de er vakre ❥❥❥
    Også den nydelige engelen helt nederst da - som glitrer i vingen... *sukk* Nydelig Smykkas - helt nydelig!!
    Ønsker deg en vidunderlig uke!
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  2. Ja, så var jeg der igjen.
    takk for titten og takk for artige lesebrev.
    Likte veldig godt smykke med engelen!!

    Klemmer fra provinsen til deg.

    SvarSlett
  3. Herlig leserbreev som alltid!Skikkelig artig polhistorie og,ta tre betal for to var jo genialt!Synes jeg ser for meg det samme her hjemme...
    Nå blir det ikke mer blogging på meg i kveld,for det står lunken sjokoladekake,og kald melk på benken,og rooper navnet mitt!
    Ha en riktig så fin onsdagskveld!
    Klem,Janne

    SvarSlett
  4. Hei Astrid..

    Morsomt og innholdsrikt leserbrev.
    Jeg tror nok at du sitter igjen med minner til tusen etter disse reisene dine. DEt ser iallefall ut til at opplevelsene/inntrykkene nermest har stått i kø.
    Rema 1000 kom i dag med reklame om ta tre og betal for to...Gjelder neppe ølbokser da hahaha. Utrolig hvor forskjellig kulturen er rundt forbi.
    En lærer litt fra disse reisebrevene dine Astrid :))

    Ha en kjempefin aften!
    Klem

    SvarSlett
  5. Sannelig ikke bare bare å få litt vin der heller;)
    Det sorte/regnbuesmykket så lekkert ut!

    ha en super kveld uten ras av noe slag;)
    klem fra meg;)

    SvarSlett
  6. Spennende bilder og fortelling - artig med polinformasjonen;)

    SvarSlett
  7. Hohoho, du er altså rene POLFAREREN nå, hehehe.
    Artig, men stakkars muslimene som ikke får ta seg en liten støyt engang, da :(
    Jaja, godt vi kan handle hva vi vil her hjemme, til alle tidspunkt og alle penger, eh kremt.
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  8. Jeg skal si du har hatt noen spennende reiser :))

    SvarSlett
  9. For noen spennende reiser du har vært på, dette var eksotisk ! Blir nok rart å komme hjem igjen etter en slik ekspedisjon :-)

    Perlekos er vel en perfekt innesyssel nå som høsten sniker seg innpå..:-)

    Ønsker deg en fiiin torsdag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  10. Jeg sitter her å smiler. For et flott reisebrev. Fantastisk med de shopping reglene. :))
    Og for noen minner. Jeg føler meg bittelitt heldig som har funnet bloggen din og kan lese om disse herlige tingene du skriver.

    Ha en fin fin torsdag. Klem fra Elin:O)

    SvarSlett
  11. Nok et herlig reise brev.
    Storkoser meg med dine reisebrev.
    Rart med shoppingreglene de har.
    Nydelige bokmerker du har laget.
    Takk for turen.
    Ønsker deg en fortsatt fin torsdag.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  12. Ha ha! Hørtes ut som enda en morsom tur:)Har du vært mange steder rundtomkring?
    Klem Julie

    SvarSlett
  13. Hei du skjønne!

    Så kule de reisebrevene dine! Leser med stor iver her! :)

    Du, vi fikk ikke så mye fisk, eller vi måtte hive ut noen igjen fordi de var så små. Og med en amatørfisker som meg som knapt nok har sett en fiskestang før så nappet det jo, men jeg mistet de fort igjen. Er ikke så dreven på dette vet du ;)
    Men Hardangervidda er et bra sted for sjela uansett!

    Klemklem

    SvarSlett
  14. "Viktig melding"!:

    Eg invitere te BLOGGTREFF (på kort varsel)! ;o)

    Hadde vore sååå gøy om me kunne fått te å treffast!!!

    Spre budskapet :o)

    http://kreativimpulsiv.blogspot.com/2010/08/bloggtreff-pa-kort-varsel.html

    Og hærlig reiebrev :o)

    SvarSlett
  15. Tusen, tusen takk for det nydelige smykket. Det passa helt perfekt til meg og skal bli mye brukt. Jeg liker det så godt at jeg har skifta kjole for å passe smykket :)
    Det må helt klart vies plass i blogge min :)

    SvarSlett
  16. Lengden på smykket er perfekt. Jeg har allerede fått mange fine kommentarer på smykket. De steinene er jo bare så nydelige. :)

    SvarSlett
  17. Morsom reisefortelling :)

    Er en liten tur innom for å ønske deg en god helg! Klem

    SvarSlett
  18. Hei Astrid :-)
    TUSEN TAKK enda en gang!
    Nå henger pyntehåndkleet hvitt og fint til tørk,skal henges opp på hylla som jeg har i STUA i påvente av et nyoppussa kjøkken!
    Så glad atte'
    Liker dine innleg,myw du deler med oss :)
    Ha ei go' helg!
    Her oppe regner det ikke,men det HØLJER,godt å kose seg inne!

    Klem fra Helle

    SvarSlett