torsdag 10. juni 2010

Bestemors perleblomster og litt mer

Før det blir nærmere omtale av prosjekt perleblomster, så synes bestemor det er på sin plass å få litt honnør for et annet prosjekt, nemlig omtreing av det blå smykket (tidligere beskrevet som den store fadesen).

Jeg syntes det var best å kaste seg uti det, for perlevalget og sølvplaten var jo fint i seg selv. Da var det bare å tre på nytt og til slutt ble resultatet slik



Nå forventes det at HURRA-ropene kommer rekende utover kvelden.

Prosjekt perleblomster er noe nytt for bestemor, men jeg hadde så lyst å prøve meg på noe slikt. Det er mangt og mye en - eller flere - slike blomster kan brukes til. I min rikholdige samling av perlebøker fantes det ikke så mye som antydning til en blomst av det slaget jeg hadde tenkt, og dermed ble det biblioteket i går ettermiddag. I et par bøker fant jeg noe som kunne brukes som et utgangspunkt, og full av entusiasme satte bestemor seg til arbeidsbordet da kvelden kom.

Det var ikke få ganger jeg begynte forfra igjen, og til slutt var bestemor så lei hele blomsterprosjektet at det ble en film istedet (også hentet med fra biblioteket).

Nydelig vær i dag også, og arbeidet (perlearbeid altså) ble tatt med ut. Slik sett har det jo vært helt fantastisk om dagene.

Det ble et par misfoster i dag også, men endelig så det ut til å bli en lysning. Gøtten ble byttet ut med tynn metalltråd og dermed kunne bestemor endelig beundre sin første perleblomst:



Klart det måtte bli noen flere nå når teknikken "satt", og jeg har forsøkt med litt forskjellig størrelse på perlene



Sånn innimellom har bestemor også ryddet i småperlene og nå er det lett å finne fram



Ut fra egen hjerne ble det også laget en stjerne (er vel et greit navn), og denne - pluss litt mer - skal brukes til pynt på en jakke som har fått en flekk som jeg ikke har klart å fjerne





Jeg har klippet ut noe fra et blondestoff og malt det i en mørkere nyanse enn jakken.

Nå spørs det om perlepynten blir slik som bestemor har tenkt. Uansett - det skal ikke gjøres idag.

Ha en kjempefin kveld - med eller uten perleblomster.

16 kommentarer:

  1. Det blå perlekjedet ble kjempefint :) Og blomstene dine er søte. Så lurt å skjule flekken på jakka di med en stjerne!

    Ha en fin kveld! Klem fra Sylke

    SvarSlett
  2. Det blå perlekjedet ditt ble nydelig.
    Blomstene dine ble også kjempefine. Så flink
    du er. Smart å skjule en flekk med en flott stjerne.
    Ønsker deg en flott torsdagskveld.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  3. Kjedet ble kjempe fint. Nydelige blå nyanser. Likte blomstene godt også jeg!
    Klem Igi

    SvarSlett
  4. Smykket var kjempelekkert Astrid. Nydelige perler...
    Ha en fin kveld og enda finere helg :)

    SvarSlett
  5. Kjempefint smykke og blomster:)
    Klem Julie

    SvarSlett
  6. Skjønner du har noe tålmodighet når du tredde om smykket, men det ble flott! Artige blomster og stjerne!
    Kos deg videre og klem fra meg;)

    SvarSlett
  7. HURRA!!!!(førnøyd?)
    Synes det blå smykket ble aldles kjempelekkert,og perleblomstene er nydelige!
    Har sansen for alt det blå og turkise du lager,blir så sommerlig og flott!
    Jeg syr gjerne en mobilveske til deg,kjempegøy å lage de,og det er best å smi mens det fortsatt er gøy!(går litt i perioder)
    Er det noen spesiell farge du kunne tenke deg?
    Gi meg et lite fargehint,så kan jeg sette igang over helgen,gave fra meg til deg!
    Men først,3 herlige late dager på en campingplass på Helgeroa!Gleder meg!
    Klem,Janne

    SvarSlett
  8. HURRA!
    Litt av en jobb å tre om, men når jeg ser reultatet skjønner jeg at det var verdt det. Du er flink!

    Takker for kommentar inne hos meg, og må bare melde at det ikke var noe spennende i min postkasse i dag.
    Gjett om jeg gleder meg til i morgen?

    Det er ikke hver dag det er noe hyggelig i postkasa!

    SvarSlett
  9. digger blomstene dine!! kjempefine :)
    min kjære mor er fra nerøra, vokst opp rett nedenfor folkets hus :)
    nattaklem fra meg

    SvarSlett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  11. Har noe til deg inne hos meg!!!

    Håper du får en kjempefin helg med solskinn og fine dager.
    NOk en gang : NYdelige smykker :)))

    KLem

    SvarSlett
  12. Veldig fint smykke. Og perleblomstene var jo en genial ide på klær.

    Ser deilig ut å ha det så ryddig i perlene.
    Ha en kjempefin helg.

    SvarSlett
  13. Smykket ble kjempefint - og blomstene også! Selv om jeg tenkte på helt andre perleblomster inntil jeg så bildene...

    Ha ei fin helg!
    Klem

    SvarSlett
  14. Hurra, hurra og hurra! ☺ Fantastisk hvordan du hele tiden finner nye ideer og ny inspirasjon.

    SvarSlett
  15. Hurra for Astrid! Perleblomstene ble nydelige, smykket også :)

    SvarSlett
  16. HERLIG Bestemor Smykkas!!
    Du er storveis altså!!
    Vet du, idag får du en liten utfordring av meg - ta den om du vil :))
    Den ligger hos meg under innlegget "En julete reprise..."
    Ha en vidunderlig uke :))
    Klem Lokki

    SvarSlett