fredag 9. april 2010

Livet - Historie - Smykke

Enkelte ganger gir livet brottsjøer som er vanskelige å håndtere. Da er det godt at venner og bekjente viser omtanke og varme overfor de som er berørt.

Det finnes mange flotte sitater og dikt om omsorg og trøst, og personlig har jeg stor sans for følgende av Mor Teresa og som gjelder livet generelt:

Kjærlighet er en frukt
som kan høstes til alle årstider,
og som bestandig er innen rekkevidde
for alle

I dag har vi det nydelig her hos oss. Solen skinner, og vi kjenner at den varmer. Det virker som om våren har begynt å feste grepet.

Det er 70 år siden krigen brøt ut, og derfor har jeg lyst å dele et lite stykke historie med dere.

Under pakkingen av bøker til Fretex kom jeg over en bok som heter Slaget om Norkapp. Må bare innrømme at den er blitt satt på plass sammen med masse andre bøker som jeg har arvet. Selve omslaget var borte, og jeg vet ikke hvorfor boken ble åpnet. Den fanget imidlertid min interesse og for et par dager siden satte jeg meg til for å lese.

Boken er en historisk og militær korrekt beskrivelse om senkingen av det tyske slagskipet Scharnhorst, som fant sted 26. desember 1943. Jageren Stord var det eneste norske marinefartøyet som deltok i den farefulle operasjonen.

Sammen med britiske marinefartøyer var Stords egentlige oppgave å eskortere de livsnødvendige Russlands-konvoiene. Konvoiene til Murmansk var så farefulle både med den fiendtlige aktiviteten og de vanskelige værforholdene at de gikk under navnet "selvmordskonvoiene".

Håper bildet gir et aldri så lite inntrykk av forholdene:



Min far var i England ved krigsutbruddet, og meldte seg derfor til tjeneste hos britiske myndigheter. Han seilte først i den engelske marinen, men gikk ombord i Stord i september 1943.

Boken greide jeg ikke legge fra meg, og i dag er kruset hentet frem fra skapet





Min far var som så mange andre lite villig til å snakke om krigen. Det var derfor mye nytt for meg i boken, og det var nok også derfor at jeg måtte lese den fra perm til perm. Det er faktisk ikke en bok jeg vil anbefale andre uten at de har en spesiell tilknytning til historieberetningen. Til det er den for spesiell, og jeg innrømmer gjerne at beskrivelse av torpedorør og skipskonstruksjoner skyter langt over hodet på meg.

Den andre farefulle operasjonen (egentlig var alt farlig) Stord deltok i var invasjonen i Normandie. At skipet kom velberget til Trømsø etter freden, skal i følge eksperter være mer enn et under. ENGLEVAKT ville vi sagt i dag.

Uten englevakten ville det ikke vært mulig for meg å komme til verden - bare så det er presisert.

Det var historietimen, så nå vil bestemor ha dere med inn i perlenes verden. Det er blitt et nytt smykke til meg selv i blå, sølvfolierte perler og ekte krystaller. Her er et par detaljer



For de med spesielt god hukommelse så har bestemor tidligere laget det som hun kaller høyhalset smykke. På hver side av halsdelen er det brukt mønstrede sølvhjerter, og akkurat om dette kjedet er bestemor ubeskjeden nok til å si at hun er fornøyd:





Nå skal jeg ha meg en runde for å se hva dere har gjort siden sist.

Ønsker dere alle en FREDELIG fredagskveld

15 kommentarer:

  1. Ja, tenk det er 70 år siden krigsutbruddet. Foreldrene mine var barn under krigen, og spesielt moren min har fortalt mye fra krigsårene. Om hverdagsliv og mer dramatiske ting. Hennes første barndomsminne var fra 10. april, panikkdagen da Oslos befolkning rømte ut av byen.
    Nydelige perler du har brukt i smykket ditt! Nå skal jeg lage et smykke i gave selv, men det blir nok mer halvfabrikata og en enklere utgave enn dine kunstverk.

    SvarSlett
  2. åå jeg elsker historie..tenk at de kom til Tromsø-der jeg bor!

    Nydelige smykker som alltid!

    Putekasse ja, der sier du noe-hittil har vi bært inn alle putene hver eneste dag og det er jo rimelig tungvindt så putekasse skal bli!!!

    Klem!

    SvarSlett
  3. Hvis du har lyst til å være med i ABC kan du lese her http://abctema.blogspot.com/2009/09/abc-i-ord-og-bilder-runde-2.html

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Spennende med slike bøker. Jeg hade en bestemor som fortalte litt fra krigen, og at de gjemte engelskmenn som ble skutt ikke så langt fra der de bodde av tyskere. Jeg ble så fælen av dette så det ble slutt på historiene

    Klart du skal få oppskriften på bldene. Lager de etter fri fantasi jeg, legger opp 7 masker. en fastmaske, to staver, to dobbeltstaver, to staver og så resten fastmasker. Lager så mange det er behov for.
    ha en fin kveld.

    SvarSlett
  5. Hei på deg:-)

    Ja tenk det er 70 år siden krigen....

    Det går litt i rykk og napp med meg..både med blogging og med smykkeproduksjon. Akkurat nå går det veldig i "napp" ?
    Kjekt at du likte fuglene.

    Mye fint du har blogget i det siste. Selv om jeg ikke alltid tar meg tid til kommentere, så er jeg en liten svingom innom å ser..

    Ønsker deg en kjempefin helg..

    Klem..

    SvarSlett
  6. Så rart - i går kjøpte vi en bok som heter Strand under krigen som skal gis til min svigerfar. Tror nok at oppslagene rundt om vekker en del minner hos den eldre generasjonen, og jeg er fryktelig glad for å ha sluppet unna sånne minner.

    Ønsker deg en deilig helg, klem fra Helen

    SvarSlett
  7. Historie er jo interessant, og desto mer interessant når det er noe som toucher deg personlig.
    Så masse lekre perler du har brukt :)

    SvarSlett
  8. Takk for din fine kommentar hos meg. Ja, det er godt å leve i nuet - og ikke planlegge for mye. Er så enig i det!

    Smykket ditt ble kjempefint!

    Klem

    SvarSlett
  9. Det er moro med historie!
    Kjempefine de blanke perlene med blått i midten! :)

    Ønsker deg ei god helg!
    Klem

    SvarSlett
  10. Måtte bare svare deg på kommentaren din. Alle får til slike ting som man liker. Det er de tingene som man ikke liker man ikke får til. Det er jo et ork. Jeg HATER å vaske bad så det skulle hatt vært vasket for lenge siden men resten av huset har blitt gjort rent for jeg elsker å tørke støv. Jeg skulle hatt ryddet opp i lekehytten utenfor men det er jeg ikke motivert for men å male, klippe, lime er jeg veldig motivert for.
    Skjønner du hva jeg vil frem til. Vi er alltid motivert for de vi liker det gir oss energi og huset, rydding og diverse andre ting innenfor det kreative er noe av det kjekkeste jeg gjør.

    Klem fra Elin:)

    SvarSlett
  11. Hei Smykkas
    Takker for alltid koselige kommentarer i min blogg!!!
    Du er dyktig i din perleverden,mye flott du kreerer.Likte veldig godt det blå smykket!!
    Lørdagsklem fra Helle i nord

    SvarSlett
  12. Hei og god ettermiddag Astrid. Titter innom deg for å se dine siste kreative sysler. Jeg tror faktisk at du må ha det utrolig kjekt når du sitter i perlenes verden, for en god avkobling. I dag har jeg vært på auksjon og fått kjøpt meg noen småting som sikkert kan brukes til noe, gøy var det iallefall og ha vært der. Etterpå var det opp og rydde utenfor huset, det var deilig og være ute i varmende god sol fra skyfri himmel. Nå tar vi kvelden og skal slappe av for vi er rett og slett slitne. Tenker det blir farmen og en god film som avkobling...Ønsker deg en flott kveld. Klemmer til deg ;)

    SvarSlett
  13. For var en spennende historie om din far. Min mor var 7 år da krigen startet og har fortalt mye som hun husker godt. Her på Frøya er det også mange krigsseilere. Det er få som vil snakke om det og de som gjør det har gripende historier å fortelle.
    Smykket du har laget denne gang var virkelig fint! :)

    SvarSlett
  14. Spennende med litt historie.. Flott smykke du har laget =) Di blå perlene var kjempefine..

    klem

    SvarSlett
  15. For en historie, ja glad er jeg for at det gikk bra med din far slik at du kom til verden!!
    Og igjen er du driftig med dine flotte smykker ♡♡♡
    Nydelig, så nydelig!!
    Ønsker deg en deilig søndagskveld og en herlig uke!
    Klem Lokki

    SvarSlett