søndag 16. mai 2010

Dagen før dagen

Først og fremst en stor takk til dere som besøker bloggen min. Det er så ubeskrivelig deilig å få god respons. Bare fortsett dere, for da gjør dere virkelig en god gjerning.

Det begynner muligens å bli rimelig hektisk rundt omkring, for det er ikke småtterier enkelte familier skal være ferdig med i løpet av kvelden. Bestemor gjør regning med at det vil bli presentert en del viderverdigheter om hvordan 16. mai har forløpt.

Her i Bergen kan kanskje tingene virkelig tilspisse seg, for tradisjonen tro skal Brann spille hjemmekamp. Nå er det vel ikke alle som skal på stadion, men kampen sendes på TV og da er mulighetene store for at en god del fedre skal benke seg foran skjermen. Er temmelig sikker på at mor i huset må fikse det meste selv. Gutta har ikke tid når Brann skal "spælle".

Som innflytter til Bergen tok det ikke lang til før bestemor lærte å trå varsomt angående BB. Den ene b-en står for Brann og den andre for buekorps. Glem ytringsfriheten og bruk ørene istedetfor munnen.

Hva er mer naturlig enn at det blir litt bunadspreik på en dag som dette, og på oppfordring skal det bli en del bilder og kommentarer om mitt stasplagg.

Tror det meste er klart nå, og ved altandøren står småflaggene nystrøket



og klar til å settes ut i morgen tidlig. Kanskje noen lurer på det blå, og det er faktisk Haugesunds byvåpen



Da er det tid for litt bunadsprat, og her er skjorten



Bestemor hadde store planer om å stryke den i går kveld, men det ble bare ikke sånn. Dermed var denne prosessen noe av det første som ble gjort i dag. Lin er ikke akkurat enkelt å stryke og når både halslinningen, ermene og stolpene har slike broderier som dette tar det sin tid å få det pent



Halslinningen sett bakfra



Ermene



og stolpene.

Uansett hvor glatt og flott alt ser ut, er ermene krøllet allerede før man kommer seg ut dørene. Det skjer når selve stakken skal hipses på plass. Akkurat det er heldigvis likt for alle, og det er ikke den som stryker som gjør dårlig arbeid.

Bestemor har Rogalandsbunad, og det var egentlig aldri snakk om noe annet. Brodering på veske, sjal, lue og forkle er gjort av min mor



De fleste bruker veskelås i sølvplett, og det gjorde også bestemor i mange, mange år. Det er faktisk en type lås som brukes til de forskjelligste bunader.

Selv veskens innside skal også være utsøkt og fores med samme type brokadestoff som på livet



For et par år siden fikk bestemor en del pengegaver til fødselsdagen, og endelig kunne hun gå til innkjøp av veskelåsen i ekte sølv. Den hadde virkelig stått på ønskelisten lenge.



Dette var mitt valg på brokadelivet. Der kan det nemlig velges mellom mange forkjellige typer



Selve stakken er svart, mens forkleet har broderier på svart bunn



For noen år siden fikk gamla noen ekstra kilo på kroppen, og dermed ble bunaden hengende. Til slutt måtte det tas en avgjørelse. Enten må bunaden sys ut eller selges. Det er meningsløst å ha noe av så stor verdi hengende i skapet.

Alternativ en ble valgt, og det kostet rett og slett flesk. Dette kan virkelig sammenlignes med et oppussingsprosjekt - det baller på seg.

I et lyst øyeblikk kom jeg plutselig på å skjekke skjorta, og da ble det virkelig KATASTROFE. Ekstra kilo legger seg både her og der, og selvfølgelig var skjorta for liten. Vel, vel. Prosessen var i gang, og bunad uten skjorte er liksom ikke det helt store. Men bestemor gikk omtrent i gulvet da hun fikk høre prisen.

Kr. 7.800,- . Kroner syvtusenåttehundre!!!

Skrekk og gru. I og med at jeg hadde god tid til kronprinsens konfirmasjon, fant bestemor ut at her måtte slekt og venner kontaktes for å høre om de kjente noen som sydde privat.

DER sto lykken meg bi. I løpet av det par dager var det ny skjorte på vei i posten, og det til halvparten av den prisen butikken skulle ha.

Sølvbeltet måtte selvsagt også forlenges, og slike beltestøler koster jo noen kroner de også.

Rett skal være rett. Bestemor er kjempeglad for at investeringen ble gjort, og jeg synes det er stor stas hver gang stasen kan tas i bruk. At det er min mor som er mester for broderingen, gjør nok bunaden litt ekstra spesiell for meg.

Været ser virkelig mistrøstig ut i dag, og for i morgen er det værmelding med helgardering. Det er min betegnelse når de viser litt sol, litt skyer og noen regndråper.

Som vanlig må det bli en tur på besøk til mine kjære bloggevenner, og resten av forberedelsene for morgendagen blir tatt litt senere.

Ha en super 16. mai - med eller uten stryking av bunadsskjorte.

13 kommentarer:

  1. Flott bunad du har og det er en investering i et plagg du har for ever, og som går i arv.
    Veldig greitt at den kan syes ut og inn etter som vi forandrer oss.
    Fryktelig pris på skjorte og jeg har hørt høyere pris også.
    Håper jo at været skal bli bra i morgon, stasen er ikke den samme med høljeregn, det har det vært til gangs i dag.
    Stas må det være å heise de tre måker, en hyllest til byen vår. Får nok noe oppmerksom het da.
    Ønsker deg og dine en fin nasjonaldagsfeiring.

    SvarSlett
  2. Sånn en flott bunad !
    Ønsker en flott feiring, ..... og måtte Brann vinne i kveld.!!

    SvarSlett
  3. Så nydelig! Likte godt brokadestoffet INNI veska! Lurt å sy UT! Hvor lenge skal man egentlig vente? I fjor var det 10 cm igjen før jeg fikk på min, i år 5...men siden min lille er 2 år og 9 måneder føler jeg det er håp i hengenes snøre....god bunadsdag!!!

    SvarSlett
  4. Nydelig bunad :) Støtter Berit, måtte virkelig Brann vinne i dag. Det er tøft og være Brann supporter i disse tider :)

    SvarSlett
  5. hei.
    nydelig bunad du har der,så flott,godt du investerte å fikk den til å passe,men dyrt var det.
    men nå blir du fin dag.
    ønsker deg og dine en herlig 17mai.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  6. Flott bunad du har! Lokale syersker er alltid billigere enn via Husfliden, så det gjelder å gjøre undersøkelser.
    Ønsker deg en koselig 17. mai-feiring :)

    SvarSlett
  7. Nydelig bunad :-) Hva? Har det kommet krympetroll hos deg også`? Så uhøflig! De var nemlig innom her også....

    Uansett, lykke til med ny skjorte og ha en flott 17 mai :-)

    SvarSlett
  8. Ønsker deg og dine en flott 17 mai!

    Tusen takk for alle fine kommentarer til meg! Setter stooor pris på det!

    Klem!

    SvarSlett
  9. Heisan
    Rogalandsbunaden er flott! Eg går med planer om å brodere og montere min eigen. Har man ein bunad er man alltid kledd :o)
    Gratulera med dagen!
    Klem, Siri

    SvarSlett
  10. Så flott bunad, godt du ikkje solgte den!

    Så du er Haugesunder du! Haugesund var byen for meg også når eg budde heime. De fra naboøya reiste til Bergen. Husker godt byturer med mamma, ho ville bare gå sånn at me kunne se det kirkespiret ogstatuen av fiskerne, var redd for å tulle seg vekk. Haugesund var den store verden da. Nå er ho mere bereist.Me var jo vant til å ta melkeskjøyta til Stord. Seinere fikk me bilferje, og nå har dei hurtigbåt også.

    Ville bare innom å ønske deg ei Fantastisk fin 17 Mai. (Så blei det jammen meg litt mimring også).

    Miraklem

    SvarSlett
  11. Hei
    Koselig blogg du har!
    Og gøy at du vil følge bloggen vår; da kan vi jo begge legge til bloggene på blogglistene våre; så følger vi hverandre=)
    Koselig!
    Ha en strålende 17 mai!
    Og nyydelig bunad forresten!
    Klem Tone

    SvarSlett
  12. Så bra at du fant en løsning, om enn dyr sådann!
    Bildene jeg viste i går var ved havet, vi har mer sne, bor litt høyere opp på et eide. Men nå er det flekker på jordene som ikke har sne. Det har tint masse i natt, og jeg håper bare at det ikke har vært ras...
    Ha en super dag!

    SvarSlett
  13. Åhh, for en nydelig bunad. Nydelig med den brokadevesten. Og så koselig det er at det er din mor som har brodert den. Anna sin bunad er sydd av hennes farmor, og det betyr mye for henne.
    Klem :)

    SvarSlett