lørdag 22. januar 2011

Smykke og min stille (?) protest

Det var en bloggvenninne som foreslo at jeg skulle lage smykket med det lange anhenget i hvitt.

Her er resultatet, og denne gangen begynner bestemor med hele smykkket




Her er både anheng og resten av smykket festen til en ring med fasettert mønster. Som dere sikkert ser, har jeg bl.a. brukt en perle hvor halvparten er hvit og den andre sølv. Dette gir liv til smykket.

For å gjøre det ekstra sommerlig består anhenget også av en hvit sommerfugl. Finnes de i virkeligheten, mon tro?

Nedenfor ser dere noen detaljer



De lange perlene går igjen, men den som er nederst på smykket har en litt annen fasong



Smykket som ble laget til linjakken (vist i forrige innlegg) ble fullstendig fiasko. Hvorfor i all verden snudde jeg ikke i tide, som det står i en av fjellvettsreglene?

Jeg vil ikke vise fadesen, men neste utgave lover jeg å vise.

Så var det min protestaksjon.

Her rehabiliteres de tre, små blokkene  for den nette sum av 14. mill., og dette utgjør ca. kr. 1000.- i husleieøkning for den enkelte. Det var absolutt behov for en  omfattende "sjaining", MEN

Jeg bor IKKE på institusjon

 Det hørtes forlokkende ut med nye entredører, fliselagte trapper/ganger og nye rekkverk, for å nevne noe. Bassenget og den nye kjøkkeninnrednignen i felleslokalene  skal visstnok være riktig så lekkert, men er det nødvendig at alle skal ha identiske navneskilt? Hvorfor hvite dører når tak og vegger er hvite? Dessuten har noen til og med kjøpt identiske dørmatter.

Jeg finner ikke fornuftige svar, og derfor laget jeg min egen vri for å myke opp institusjonspreget. Utenfor min dør ser det slik ut



Selvros skal man være forsiktig med, men jeg har bare fått positive tilbakemeldinger. Nå er det flere som planlegger personlig pyntig utenfor entredøren.

Det kan godt hende at jeg forandrer på pynten, men nå tok jeg det jeg hadde. Pidestallen har vært flyttet rundt omkring i leiligheten  uten at jeg er blitt fortrolig med den. Nå kan både jeg selv og de i naboleiligheten nyte godt av den.

Er det noen av dere som har noen glupe forslag om pyntig utenfor døren? Det må være noe som det ikke er problematisk å flytte på, for vi kan ikke lage for mye arbeid for renholderne.

Hva synes du om at alt er uniformert? Kanskje noen synes det er stilrent og fint?

Uansett

Ha en flott kveld - med eller uten stille protester.

























17 kommentarer:

  1. He he, så det er en protest! Vet du, det har jeg aldri forstått der hvor mange har bilder, planter o.l. utenfor døra si, jeg har trodd de bare likte å pynte. Neste gang jeg går forbi en slik pynta inngang skal jeg heie litt. ☺ Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Jeg liker det best når det kan være mer individuelt! Bra at du fant en løsning til inngangsdøra di, det ser koselig ut.

    Ha en god helg! Klem

    SvarSlett
  3. heisan.
    men å nydelig det smykke ble, jeg elsker jo hvite smykker, sikkert fordi jeg går i mest hvit tøy, eller sort eller blander disse farger,
    så fint med sommerfuglen å perlen med sølv,
    du er veldig kreativ...
    nydelig pyntet utenfor døra di, så herlig med personlige dører, jeg elsker store hjerter utenfor min dør,
    så koselig å komme inn en inngang å se din dør så frodig å flott,
    så protester vidre du, en vakker protest.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  4. Nydelig smykke og jeg likte godt din protest ! Ja hvorfor skal alt være likt ! Koselig hos deg :-)

    Ønsker deg en fortsatt fin helg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  5. Synes det er fint med en personlig vri jeg! Stå på sier jeg bare :) Selv har jeg en dørmatte hvor det står "Desperate Housewife lives here" Noe som jo er litt usant siden jeg hverken er desperat eller husmor, og ingen sin kone, hihi! Men fin er den :) *♥*

    SvarSlett
  6. Jeg ville også ha protestert!
    Heia, heia!
    Hvorfor er det enkelte som har sånn trang til at vi skal alle være like?
    Vi er ikke så like, når alt kommer til alt, og det gjør det jo...

    SvarSlett
  7. At alle skal ha like dører er jo helt...borti granskaugen! Synes din velkomst var topp. Har vært i mange blokker og sett mye fint, kanskje du skulle ta den en runde rundt i gamle blokker og titte? Her hos noen venner av meg har de sofa eller benk i avsatsen mellom etasjene så man kan hvile litt, og blomster i vinduet. Nydelige bilder på veggene og rødhylle med blomster utenfor døra si.

    SvarSlett
  8. Aller først - nydelig smykke!

    Du hadde pyntet fint utenfor inngangsdøren din. Det kan være bra med litt felles utseende, men det må jo ikke vippe over. Hvis det er sånn at alle har felles nr og skilt på døra som den du viser blir det vel litt institusjonspreget ja. Er det skiltet ditt personlige, eller har alle slike skilt.
    Må være noe de har funnet på etter å ha sett amerikanske serier, der er det jo nr-skilt på dørene, som hotellrom.

    Nå bor ikke jeg i blokk lenger, men jeg har gjort det. Da var det alltid veldig koselig når noen pyntet litt ekstra utenfor sin egen dør.

    SvarSlett
  9. Et nydeligt smykke! Forsår godt din lille protest. Det første som slo meg er at du kan ha en liten postkasse ved siden av døra di. Pynter fint opp og naboer kan legge beskjeder osv i den.
    Klem

    SvarSlett
  10. Lett å holde rent, der alt er likt eller der det er ingenting!! Men jeg er som deg - jeg vil bestemme selv hvordan det skal være og vil IKKE ha det som alle de andre! Liker at vi er litt individuelle, livet blir mer innholdsrikt og spennende da :o)
    Du har det helt nydelig utenfor din dør, fortsett som du har startet - det kommer nok flere med deg etterhvert!
    Herlig smykke i hvitt - meget delikat!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  11. Hei!

    Likar utruleg godt det kvite, somarslege smykket. Og eg smilte litt for meg sjølv då eg las om det mislykka prosjektet ditt som du berre nemner i forbifarten, men ikkje vil visa.. Reknar med du var lettare irritert då ;o)

    Du har gjort det koseleg utanfor døra di, og eg er heilt enig i at me ikkje må ha det likt, for me er tross alt ulike menneske, alle saman ;o)
    Stå på!
    Ynskjer deg ein flott sundag!
    Siri

    SvarSlett
  12. Hei, TAkk for koselig hilsen. Så nydelig smykke...klem Siv

    SvarSlett
  13. Lekkert hvitt sommersmykke,,,,det likte jeg.
    Hvordan du vil ha det utenfor din dør må vel dukunne bestemme selv,,,,gjør det vel bare koselig i oppgangen at alle pynter utfra eget hjerte og fantasi.
    Du kan jo henge en hylle på veggen, der pidestallen står,,,,med litt planter og en lykt på,,,,da er det jo ingen ting som må flyttes på av rengjøringspersonale,,,,
    Lykke til,
    Anne

    SvarSlett
  14. Kjempefine smykker !
    Jeg er selv veldig glad i hvitt
    og syns det var lekkert :)
    Jeg tenker at det skal være likt i utgangspunktet fordi alle betaler det samme. MEN så kan de som vil , gjøre som deg og pynte etter smak og behag . Du hadde i alle fall gjort det riktig så pent !
    Klem fra Ingunn :)

    SvarSlett
  15. Oiii oiiii guri si FINT det hvite smykket er:)))
    Nydelig var det med flotte perler.

    Ang pyntingen din så synes jeg det så bra ut, det trenger jo ikke være så mye pynt. Av og til er det bittelite som skal til for å sette farge på tilværelsen:)
    DEt viktigste er jo at du er fornøyd selv.

    Nei nå må jeg sannelig i gang med noe!!

    Ha en kjempefin ettermiddag min venn.
    Klemmer herfra!

    SvarSlett
  16. Nydelig smykke.
    Forstår også godt protesten din, synes du hadde pyntet fint.
    Ønsker deg en fin mandag.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  17. Det må være lov å ha litt individualitet. Så barnebarna kjenner igjen døren din når de kommer til deg. Jeg synes det er koselig med engelske rekkehus der alle har sin egen farge på døra så barna skulle kjnne igjen sin egen dør!

    SvarSlett