tirsdag 18. januar 2011

Smykker i vårens farger

Lyseblått og dus turkis er to av vårens motefarger, så derfor var det naturlig å lage et par modeller i disse fargene.

Hvis noen tror at bestemor kjøper nye perler etterhvert som moten skifter, er det feil. Smykkene til meg selv er virkelig redesign. Her plukkes smykkene fra hverandre og settes sammen på en annen måte. En enkel måte å skaffe seg noe nytt på.

Her er perlevarlget til den turkis modellen



To forskjellige former på de største perlene, og den runde med to sjatteringer heter cats eye (katteøye). På smykket er det brukt ensartede perlehetter, noe som gir stil og eleganse (synes ihvertfall bestemor).

I sin helhet er smykket enkelt, og anhenget består av kun en del - ganske langt



Lenkedelene er også litt spesielle her, og det vises på bildet under



De blå firkantede perlene som er brukt på neste smykket, har virkelig vært brukt. Det er faktisk flere år siden jeg kjøpte de.



De minste blå perlene er også av typen cats eye, og jammen tror jeg ikke det går ann å se av bildet. Smykket var i bruk i går kveld, men det som var litt irriterende, var at jeg ikke fikk det til å ligge slik jeg ønsket rundt halsen. Da er det bare en ting å gjøre:
Det må "demonteres" og tres på gøtt (fiskesen).

Det siste er et bestillingssmykke og fargene taler for seg selv



Øverst på bildet ser dere igjen perler av typen cats eye. Alle perlene hører til i en samling av et storinnkjøp jeg gjorde for flere år siden. Perlehuset måtte legge ned her i Bergen, og de to-tre siste dagene var det kilopris på ting og tang.

Smykket er en modell bestemor har laget flere av, men de blir likevel helt forskjellige pga form og farge på perlene



Nå har jeg planer om å lage den første modellen i andre farger og med annen pynt. Det er unødvendig å spørre dere om fargevalg, for det blir vel et ganske unisont svar om at det må bli lilla. Noen som har annet forslag?

Ha en flott ettermiddag og kveld - med eller uten nye fargevalg.




12 kommentarer:

  1. ååå du er så flink til dette,
    så mye flott du tryller frem.
    jeg liker så godt hvite smykker,
    kanskje kjedelig,men det er mitt fargevalg,
    ønsker deg en vakker dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Nydelige smykker, du er så kreativ og flink.
    Jeg liker også veldig godt hvite og blå smykker.
    Ønsker deg en fin og kreativ tirsdag.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  3. Flott! Flott! Flott!
    Hva kan jeg si...
    Bildene taler jo for seg:))

    Nydelige farger på perlene...
    Ikke vet jeg hva som er på mote i farge verden for slikt følger jeg ikke med på:))

    Ha en kjempefin kveld og kosa deg så masse med smykkedeignen:)))
    Klemmer

    SvarSlett
  4. Ja, det var kjempelurt. da jeg sto opp av nattevakta etter jeg la ut innlegget hadde jeg fått 12 mail, og noen kommentarer under innlegget. puuh.. kaos og finne ut hvem som er først og slikt... tenker jeg legger ut perler og slikt også iløpet av kvelden eller morgendagen. Skal forsøke og bli kvitt alt som ligger der og ikke brukes.. tar jo sååå mye plass i skuffer og skap.

    SvarSlett
  5. Heisann!

    Lilla er nå favorittfarven ved siden av turkis da ;:OD)

    Flott med redesign.

    Kunne godt tenke meg litt bloggfri, men det kommer ikke av seg sjøl... da må jeg reise bort, for hjemme får jeg bare "abstinens", må bare! Blitt rene "Mara"- så er det litt hyggelig og da...

    Ha ei følott uke ;:OD)

    SvarSlett
  6. Flotte smykker. Ja, tenk om våren hadde kommet nå. Men det er vel litt fortidlig å vente seg den.
    Ellen :)

    SvarSlett
  7. Festsmykker dette! jeg er så glad i mitt, men jeg liker det enkle, rar sånn:)
    Ha ei koselig uke videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  8. Mange fine smykker fra deg igjen, du er en driftig dame :) Ha en god natt!

    Klem

    SvarSlett
  9. Nyyydelig blåfarge på smykkene øverst:-)

    SvarSlett
  10. SÅ mange flotte smykker! Likte spesielt det første :)
    Så flink du er som gjenbruker perlene!
    Ha en fin dag :)
    Klem fra Barbro

    SvarSlett
  11. Så nydelige smykker! Likte det første spesielt godt!

    Ha en super dag!

    Klem fra Bente

    SvarSlett