tirsdag 8. februar 2011

Blått til lyst

Blått i alle nyanser er in, så derfor blir det blått herfra i dag.

Etter kjempekoselig treff med damene i går, var bestemor klar for både perling og mere til.

Den nye smykkemodellen med langt anheng falt i smak, og både det turkis og det rosa fikk nye eiere. Denne gangen har jeg laget samme smykket i blått



Hjerter er alltid fint, og videre er det brukt blå glassperler i ulike nyanser



Tror sannelig jeg skal smelle til med samme modell i lilla og hvitt......Jo, jeg går for den.

Men det kommer mer blått, men av et annet slag. Når først rydde- og vaskeånden var på besøk, fant bestemor ut at det skulle pyntes litt på arbeidsplassen også. Her fantes hverken blå løper eller blå duk, men det løste seg fint, uten at det kostet et øre. I mine tøler finnes så mangt, og et stort sjal i ekte silke ble hentet fram fra skapet. Siden det blir for glatt til perlene, var det bare å finne en blå brikke i kjøkkenskuffen. Lysestakene sto i et annet skap



Hvis noen av dere lurer på hva de blå skålene inneholder, så er det perler til neste smykkeprosjekt. Har lenge brukt noen trøtte papptallerkener, men hvorfor ikke bruke det som ser litt penere ut?

På stolen skimtes litt av pleddet jeg fikk til jul, og puten har jeg hatt i mange år.

Et blått og kjedelig kubbelys fikk være med på et lite eksperiment. Jeg tok elastisk nylontråd og tredde på en engel og noen perler. Etter hvert som lyset brennet, er det bare å flytte pynten. De neste som skal lages, garanterer jeg blir sprekere enn denne første



Denne gangen var det viktig å finne ut om dette ville funke greit. Disse kan lages i forskjellige størrelser og byttes fra lys til lys, men det har nok dere oppvakte bloggevenner skjønt i utgangspunktet.

Skal det være, så skal det være. Et bilde i blått og sølv har fått plass på veggen over arbeidsstolen min



Dette var bestemors blå bidrag.

Tusen takk til dere alle for koselige og oppmuntrende kommentarer når jeg følte perleinteressen hadde forlatt meg. Fantastisk å lese slike hilsener.




15 kommentarer:

  1. hei på deg.
    å så vakkert et smykke,
    å dine bilde med blå..så vakre.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Kjempefint smykke :)
    Har kjøpt meg lille perler... men jeg finner ikke tengene mine !!! Har ikke laget noe smykke etter jeg flyttet hit, så for vel gå på leting i kjelleren :)
    Så koslig du har laget det på arbeidsplassen din :)
    Ha en fin kveld, klem.

    SvarSlett
  3. Blått er flott! Jeg er jo et blåmenneske;)
    Nydelig smykke, og jeg likte lyspynten din!
    Nyt uka videre og klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Deilig med blått, det er liksom aldri feil :)

    Og jeg elsker lyspynten din! Gir meg en god ide til mine selvstøpte lys.

    Klem

    SvarSlett
  5. Heisann!

    Har du sett himmelen ved sekstida på ettermiddagen nå?
    Nydeligere blåfarve med litt skjær av grønt - fløyelsblått- er umulig å oppdrive. Ingen kunstner kan nærme seg naturens skjønnhet!
    Fant ut at jeg har et komplimentærpar som farvefavoritter, denne himmelblå og buddistmunkenes guloransje.

    Moro å ha amarylis nå siden ingen andre har det, er litt sånn jeg! Dette er også naturens gang. Alle de andre er drevet fram til jul, det er ikke deres egen syklus. De blomstrer ute om våren... det er jo snart det nå- håper jeg ;:OD)

    Smykkene dine er flotte vårsmykker....

    SvarSlett
  6. Flyttbar lyspynt er ikke så dumt, bare man er konsentrert nok til å flytte det etter som lyset brenner! Men det ser man da?
    For hvis man går sin vei, må man jo slokke lyset først!

    SvarSlett
  7. Jeg er ikke så glad i blått selv, men det bildet med fuglen på i blått og sølv var bare helt nydelig! -og så koselig du har gjort det på perleplassen din, må jo være inspirerende å ha det så fint når du skaper dine skjønne smykker. Artig påfunn med englelyspynten, det ble riktig vakkert. *♥*

    SvarSlett
  8. Blå er en fin farge, men jeg liker mange farger,egentlig. Oransje, lilla, grønt...
    Fint at du er i gang med perling igjen;)

    SvarSlett
  9. Vet du hva? Jeg elsker denne blåfarven, og spesielt om sommeren. Det er så nydelig i sammen med hvite klær og en anelse solbrun kropp:-))
    Nattaklem fra meg

    SvarSlett
  10. Nydelige ting og bilder du viser..Jeg er så glad i bokmerket jeg kjøpte av deg,kom til å tenke på det når jeg så engelen nederst her.Bokmerket mitt har en lik engel nederst:)

    Ja tror det var et kupp med de sølv skjeene,vet ikke hva en må betale får en brukt skje?

    Har lagt ut bildet av det nye skapet mitt nå,er så glad i det allerede:)

    Ha en fin onsdag!!

    klem Linda:)

    SvarSlett
  11. Blått er jo flott.
    Jeg synes du har laget deg en nydelig arbeidsplass .
    Her tenker jeg du kommer til å trylle fram mye fint.
    Ang det du skrev om støtten du fikk da du mistet inspirasjonen
    for en stund. Sånn opplever jeg at det er her. Ingen konkurranse.
    Bare gode ord og oppmuntring.
    Ha en flott onsdag.
    Stor klem fra Ingunn :-)

    SvarSlett
  12. Så koselig med alt det blåe. Både smykket og lyset var jo kjempefint. Og en innbydende arbeidsplass. Koselig å få se!

    SvarSlett
  13. dette var virkelig blått til lyst. Lekre smykker og nydelig lyspynt.jeg bruker det lilla smykket jeg vant hos deg ofte. Bokmerket er i bruk hver dag.
    Klem

    SvarSlett
  14. Hei! Fikk ikke til å legge igjen kommentar på det nyeste innlegget ditt, så jeg skriver her. :o)
    Nydelige smykker i vakre farger! Kjempefint med hjerter.
    Headeren din er kjempefin!

    I morgen er det en ny helg, og jeg benytter anledningen til å ønske deg en fin helg.

    Klem fra Bente

    SvarSlett
  15. Hei,
    Jeg får heller ikke lagt igjen kommentar på det nyeste innlegget.
    Blått er flott og så stilig pynt på lyset.
    Smykket i lilla og sølv var nydelig.
    Ønsker deg en fin helg, nyt den og kos deg.
    Klem Mio

    SvarSlett